Den svenska myndigheten Spelinspektionen är ansvarig för att dela ut och övervaka spellicenser till casinon på den svenska marknaden. Nu har de lanserat en ny digital assistent där man kan ställa frågor om ditten och datten som rör spel. Till en början innehåller den ett antal områden men planen är att utöka och ge mer information. Jag har testat assistenten och ska dela med mig av min erfarenhet.
Så hittar du den digitala assistenten
Längst ner i footern på Spelinspektionens hemsida finns det en ikon som man trycker på för att upp den digitala assistenten. Därefter kan man ställa sin fråga!
Jag valde att ställa en enkel fråga där jag sa “Måste jag verifiera mig med BankID?”. Boten hade svårt att uppfatta frågan och valde att svara på något helt annat istället. Därför tryckte jag på nej när den frågade om jag fått svaret på min fråga.
Då kom det upp en ny ruta där de bad mig att kontakta kontaktcentret via formuläret. Därefter blev jag ombedd att betygsätta systemet.
Kan bli betydligt bättre
Jag har överseende med att boten är ny men vad jag tycker är märkligt är att jag inte kan formulera frågan på ett nytt sätt och försöka få svar direkt efter att jag svarat nej. Efter att jag svarat nej på om jag fått svar på min fråga och satt ett betyg blev jag tillfrågad om jag ville lägga till en motivering till mitt betyg. Efter att ha klickat nej dök möjligheten upp att starta en ny konversation och ställa en fråga.
Kan bli bra på sikt
Med tanke på möjligheterna som finns med olika AI-verktyg hade jag något högre förväntningar på den digitala assistenten. Jag valde att ställa en fråga om jag kan spela med kryptovalutor vilket jag vet att jag inte kan. Men Chatbotten kunde inte svara på detta heller.
Spelinspektionen får helt enkelt träna assistenten med mer information för att den ska bli bättre och mer relevant. Just nu är det licens för lotterier, frågor om Spelpaus och de vanligaste frågorna till deras kontaktcenter som är tillgängliga.