För den som ska starta ett nätcasino är marknadsföring en vital del för att lyckas. Framförallt på den svenska marknaden då det är enorm konkurrens och en relativt liten mängd spelare jämfört med många andra nationer. Att lyckas med sin marknadsföring är därför viktigt och vi ska titta närmare på vad man ska tänka på samt hur andra aktörer tänkt när de marknadsför sin produkt.
Marknadsföring med kampanjer och bonusar
I Sverige är det som bekant maximalt tillåtet med en bonus per spelare och licens. Det betyder att den enda bonusen som går att marknadsföra för ett nytt casino är en välkomstbonus. Förut gick det att marknadsföra sig genom återkommande kampanjer som reload bonusar och cashback. Men idag ser det annorlunda ut.
De flesta svenska casinon marknadsför sin välkomstbonus och för ett nytt casino är det fortfarande en effektiv väg för att locka nya spelare. Men det är endast välkomstbonusen som kan marknadsföras. Vill du ha tips på hur du ska tänka kring att erbjuda bonusar rekommenderar vi vår guide om ämnet.
Regler att förhålla sig till
Spelinspektionen har implementerat regler för casinon på nätet vad gäller marknadsföring men det är Konsumentverket som hanterar frågor som rör marknadsföring om spel. Ett nätcasino får inte marknadsföra sig till personer som är under 18 år eller till en spelare som stängt av sig från spel. Det är också enbart tillåtet att göra reklam för spelsidor med licens i Sverige.
I tillägg ska måttfullhet alltid iakttas vid marknadsföring av spel och vad gäller marknadsföring av bonusar ska full transparens råda vad gäller bonusvillkor. Man får inte uppmana till spel direkt genom uttryck som "Spela nu" utan kunden ska känna att de ska kunna spela när och om de själva vill.
Kanaler att marknadsföra sig genom
TV - TV reklam är ett bra alternativ då man kan sälja in casinot genom att både bild och ljud. Nackdelen med TV är att det är väldigt dyrt och att det inte finns någon knapp att klicka på för att komma till nätcasinot.
Radio - Det är flertalet nätcasinon som marknadsför sig på radio. För att radioreklam ska fungera bra och vara värt pengarna gäller det att man har en stark hook. Det gäller såklart alltid, men blir extra viktigt när man ska försöka sälja in något utan några som helst visuella aspeker.
Sociala medier - Man kan synas på sociala medier på olika sätt. Antingen genom att själv försöka bygga upp sin kanal, genom att andra personer marknadsför er eller genom att köpa sponsrade positioner. Meta har dock väldigt strikta regler kring spel för pengar och vad man får marknadsföra och inte och det är lätt att få sitt konto stängt.
Jämförelsesidor - Det finns många jämförelsesidor om casino på nätet och det är tusentals casinointresserade personer som använder dessa sidor dagligen. Att synas på en sådan sida är den vanligaste typen av marknadsföring av nätcasino. En till fördel på en sådan sida är att det finns en knapp som tar en direkt till casinot vilket är bra när det kommer till konvertering.
Google ads - Google Ads är ett relativt enkelt sätt att marknadsföra sig på i Google. Dock är det budgivning, så de hetaste sökorden kostar en hel del att synas på, och man är inte på något sätt garanterad kunden.
SEO - Att optimera sin sida för att synas högt i det organiska sökresultatet är en viktig del i alla bolag. Att göra detta kräver mycket arbete och det tar lång tid innan man ser resultat. Dock är det inga större kostnader kopplade till detta så det är bra att göra även om man inte ser snabba resultat.
Olika vägar spelbolagen går
Det finns olika vägar att gå när man ska starta eget nätcasino och vill marknadsföra detta. Vi har fått se flera olika varianter av marknadsföring hos casinon. Nedan kommer vi att gå igenom några olika typer av casinoreklamer som vi har sett genom åren.
Användning av kändisar och idrottsstjärnor
Att betala en kändis att ställa upp som ambassadör har varit ett effektivt sätt att etablera ett starkare varumärke. Framförallt är det många idrottsstjärnor som syns vad gäller sportbetting men också skådespelare som kan passa bra för nätcasino.
Vi hittar Mikael Persbrandt som ambassadör för Bet365, Marcus Birro för Expekt, Sarah Sjöström och Måns Zelmerlöw har representerat Betsson medan Zlatan Ibrahimovic tidigare var delägare och ambassadör för Bethard där han syntes med Dragomir Mrsic. Även Snabbare och Pontus Gårdinger har ett samarbete och Unibet har sedan många år tillbaka Glenn Hysén som ansiktet utåt.
Marknadsföring med en USP
En USP är samma sak som unique selling point och med detta hänvisas till casinon som marknadsför sig med något unikt. Vi har exempelvis Videoslots som marknadsför sig som världens största casino och i deras reklam ser vi en enorm skyskrapa i form av ett “casino” resa hela vägen upp mot rymden.
Vissa casinon marknadsför mer generiska, men bra saker, som snabba uttag eller casino utan krångel och en del casinon promotar nya spel.
Några casinon har valt den lite mer mystiska vägen som exempelvis Mr Green som har en grön man som aldrig har visat sitt ansikte, medan Maria Casino har en rödhårig kvinna som ska föreställa “Maria” som man tydligt ser men som aldrig har blivit identifierad.
GoGo casino visar kanske vägen
Reklamjinglar är något casinon använt sig av i årtionden men GoGo Casino tog det till en ny nivå när de anlitat Dogge Doggelito som ambassadör och den berömda rapartisten och hiphop-stjärnan producerade en egen låt om GoGo Casino där de i musikvideon befinner sig i Mexico.
En hel låt hör inte till vanligheterna men med GoGo Casinos nya reklam kanske fler följer efter.