I nätcasinons värld är en förstklassig kundtjänst avgörande för att skapa en positiv spelupplevelse. Därför är tillgången till en snabb och hjälpsam kundsupport oerhört viktig. Genom att erbjuda snabb respons och välutbildade medarbetare bygger nätcasinon inte bara förtroende hos sina spelare utan skapar också lojalitet och säkerställer att spelarna känner sig trygga. En pålitlig och tillgänglig kundtjänst visar också att casinot har resurser att rekrytera och utbilda personalen och betala den övertid som krävs för dygnet runt-support. Vi ska titta närmare på kundservice hos svenska casinon.
Olika typer av kundtjänst
Hur man kan kontakta supporten hos ett nätcasino varierar. Desto fler kommunikationskanaler ju bättre är det tycker vi, eftersom att alla feredrar olika. Dessutom är det bra om casinot har kundservice dygnet runt, årets alla dagar så man vet att man kan få hjälp när man än spelar.
FAQ
En välorganiserad FAQ-sektion är ofta det första stoppet för spelare som söker svar på vanliga frågor. Här kan du hitta information om allt från insättningar och uttag till tekniska problem och spelregler. En bra FAQ-sektion sparar tid och minskar behovet av att kontakta kundtjänst direkt.
Vissa FAQ sektioner är väldigt bra med både vägledning via text och bilder. Men det finns även de FAQ sektioner som är riktigt dåliga och bara ger ett krågnligt svar på frågan, eller knappt något svar alls. Den enda gången vi godkänner en medioker FAQ är om casinot är nytt, för då kan vi förstå om det inte har hunnit komma upp så många frågor och svar än.
Live chatt
Live chatt är en populär och effektiv kanal som erbjuder omedelbar hjälp. Genom att klicka på chattikonen kan spelare direkt kommunicera med en medarbetare och få snabba svar på sina frågor. Denna metod är särskilt användbar för akuta problem och erbjuder en personlig touch.
När man skriver till kundtjänsten på ett svenskt casino brukar det inte dröja mer än ett par minuter innan man får svar. Det brukar också framgå hur många som är i kö före.
Tips! Möts man av en chatbot i chatten så kan man skriva "Agent" så kopplas man till en ritkig person att prata med.
E-post
För mer detaljerade frågor eller problem som inte kräver omedelbar uppmärksamhet är e-post ett utmärkt alternativ. Man kan skicka in sina frågor och få utförliga svar inom någon timme upp till 24 timmar. E-post ger också möjlighet att bifoga dokument vid behov, något som alla live chattar inte erbjuder.
E-post är även att bra alternativ om kundtjänsten har stängt och man inte kan chatta eller ringa. Man kommer vissterligen inte få svar på mail om supporten är stängd, men då kommer man iallafall att få svar så fort de öppnar igen.
Telefon
Telefonsupport är också ett alternativ för den som vill ha en direkt och personlig kontakt. Inte alla casinon erbjuder support via telefon men de största och mest seriösa aktörerna brukar göra det. Att kunna prata med en människa över telefon ger verkligen en helt annan känsla än att bara kunna skriva med någon. Man får även full fokus från agenten man pratar med, till skillnad från om man chattar då de brukar ha föera chattar uppe samtidigt.
Det enda negativa med telefon är att man inte kan skicka bilder eller klicka på länkar, vilket supporten ibland skickar på chatt så att man ska hitta rätt.
Kundtjänst hos alla svenska casinon
Casino | Chatt öppetider | Chatt svarstid | Mail öppettider | Telefon öppettid | FAQ |
---|---|---|---|---|---|
Unibet | 08-24 | 15 sek | 08-24 | X | Ja |
Paf | 08-24 | 30 sek | 08-24 | 08-24 | Ja |
Expekt | 24/7 | 1 min | 24/7 | X | Ja |
NordicBet | 24/7 | 15 sek | 24/7 | Mån-Fre 10-16 | Ja |
Betsafe | 24/7 | 45 sek | 24/7 | Mån-Fre 10-16 | Ja |
Betway | 09-16 | 15 sek | 09-16 | X | Ja |
ComeOn | 12-21 | 25 sek | 12-21 | X | Nej |
Betsson | 24/7 | 10 sek | 24/7 | Mån-Fre 10-16 | Ja |
Videoslots | 24/7 | 1 min | 24/7 | 24/7 | Ja |
Vera & John | 11-20 | 1 min | 11-20 | 11-20 | Ja |
Casumo | 08-01 | 30 sek | 08-01 | X | Ja |
LeoVegas | 24/7 | 25 sek | 24/7 | X | Ja |
Jackpotjoy | 11-20 | 4 min | 11-20 | 11-20 | Ja |
Casinostugan | 12-21 | 35 sek | 12-21 | X | Nej |
Guts | 24/7 | 20 sek | 24/7 | X | Ja |
Bethard | 08-01 | 20 sek | 08-01 | X | Ja |
No Account Casino | 08-24 | 40 sek | 08-24 | 08-24 | Ja |
Rizk Casino | 24/7 | 15 sek | 24/7 | X | Ja |
Chanz Casino | Vardagar 07-23 och Helger 11-19 | 1 min | Vardagar 07-23 och Helger 11-19 | X | Nej |
Casinocasino | 24/7 | 40 sek | 24/7 | 24/7 | Ja |
Metal Casino | 24/7* | Ej svar än | 24/7* | X | Nej |
PlayOJO | 24/7* | Inget svar | X | Ja | |
Snabbare Casino | 12-21 | 20 sek | 12-21 | X | Nej |
Fun Casino | 08-01 | 10 sek | 24/7 | 24/7 | Ja |
NYspins | 24/7 | 1 min | 24/7 | X | Nej |
CampoBet | 24/7 | 20 sek | 24/7 | 24/7 | Ja |
Prank Casino | 08-24 | 20 sek | 08-24 | 08-24 | Ja |
Speedy Casino | 08-24 | 25 sek | 08-24 | 08-24 | Ja |
SpeedyBet | 08-24 | 15 sek | 08-24 | 08-24 | Ja |
Hajper | 12-21 | 30sek | 12-21 | X | Nej |
Duelz Casino | 24/7 | 20 sek | 24/7 | X | Nej |
FastBet | 08-01 | 15 sek | 08-01 | X | Nej |
Turbo Vegas | 08-01 | 10 sek | 08-01 | X | Nej |
Pronto Live | 08-24 | 25 min | 08-24 | X | Ja |
No Account Bet | 08-24 | 5 sek | 08-24 | 08-24 | Ja |
GoGo Casino | 24/7 | 40 sek | 24/7 | X | Ja |
Lucky Casino | 24/7 | 10 sek | 24/7 | 24/7 | Nej |
Hyper Casino | 24/7 | 1 minut | 24/7 | X | Ja |
Turbonino | 24/7* | Inget svar | 24/7* | X | Ja |
Jalla! Casino | 24/7 | 20 sek | 24/7 | Mån-Fre 10-16 | Ja |
YoYo Casino | 24/7 | 10 sek | 24/7 | X | Ja |
Race Casino | 08-01 | 1 min | 08-01 | 08-01 | Ja |
MrVegas | 24/7 | 5 min | 24/7 | 24/7 | Ja |
Dunder Casino | 08-01 | 30 sek | 08-01 | X | Ja |
Lyllo Casino | 12-21 | 15 sek | 12-21 | X | Nej |
Betinia | 24/7 | 15 sek | 24/7 | X | Ja |
Lucky Days | 24/7 | 1 min | 24/7 | X | Ja |
Happy Casino | 24/7 | 30 sek | 24/7 | 24/7 | Nej |
Swift | 24/7* | Inget svar | 24/7* | X | Ja |
Momang | 07-01 | 5 sek | 07-01 | 08-22 | Ja |
Supersnabbt | 08-01 | 15 sek | 08-01 | X | Nej |
Min upplevelse av casino kundtjänst
Jag kontaktar dagligen casinon i mitt arbete, både när jag har genuina frågor och när jag bara ska testa hur snabbt och bra de svarar. Jag har varit i kontakt med alla svenska casinon och det är verkligen varierande kvalitet. Främst skulle jag säga att kvaliteten handlar om vilken agent man hamnar hos, snarare än vilket casino det är. Vissa agenter har helt enkelt bättre koll på saker och ting och är mer hjälpsamma än andra.
Jag har haft många frustrerande stunder i chatten, främst handlar det då om att agenten inte har koll på svaret och inte kollar med någon annan. Det finns alltid en manager eller någon annan person som har koll, men vissa agenter tar sig inte tiden att fråga vidare, vilket kan leda till stor frustration när man inte får svar på sin fråga.
När det kommer till svarstiden är det relativt lika på alla casinon, förutom på Skill On Net casinon där man inte ens alltid får ett svar. Men dessa casinon exkluderade är det mellan 0-5 minuter till man får svar i chatten.
Jag har även jobbat i kundtjänsten hos ett par casinon under ett år så jag vet hur det fungerar "på insidan". Jag vet också hur orimligt arga vissa spelare kan bli när de har förlorat, vilket inte har något med casinot att göra och absolut inte personerna som jobbar i kundtjänsten. Som kundtjänstmedarbetare får man ta emot mycket skit vilket kan vara tufft. Jag kan därför ha större förståelse om alla inte är jättetrevliga, för man vet aldrig vilken kund de har pratat med innan.