Några av de vanligaste problemen en spelare kan ställas inför hos ett casino är uttag som tar lång tid, hemsidor med buggar, spel som stängs av eller bonusregler som är svårtolkade. Vi har tagit fram denna guide med de vanligaste problemen som kan dyka upp samt hur de kan undvikas.
Uttagen tar lång tid eller fungerar inte
Ett av de vanligaste problemen för casinospelare är att uttagen kan ta lång tid eller inte genomföras. Sedan svensk licens infördes går det som regel att få uttagen snabbt via betaltjänster som Swish och Trustly. Men det finns situationer där pengarna inte kommer.
Det kan vara en process som känns stressande men vanligtvis finns det en naturlig förklaring. Vi rekommenderar att börja kolla e-post och skräppost om pengarna inte dykt upp. Casinot kan ha skickat ett mail om att uttaget inte genomförts eller att det har avbrutits.
Dessa orsaker kan fördröja uttaget
Betaltjänsten är inte samma vid insättning som uttag: Enligt reglerna som finns om terrorfinansiering och penningtvätt måste såväl insättningar som uttag ske med identisk betaltjänst. Sätter du in med Swish måste du begära uttag med Swish. Om du exempelvis satte in pengar med Trustly och försöker ta ut med PayPal kommer uttaget inte att genomföras.
Bonusvillkoren är ej uppfyllda: Har du tagit emot en välkomstbonus kommer den som regel ha ett omsättningskrav. Vid scenariot att du inte uppfyllt omsättningskraven kommer uttag inte att vara möjligt.
Beloppet är högre än uttagsgränsen: Online casinon har vanligtvis en uttagsgräns för hur mycket pengar som kan tas ut under en månad. Har du överstigit denna gräns kommer du inte att kunna ta ut vinster.
Uttaget är lägre än lägsta gränsen: Det kan också finnas en övre gräns som minimum för uttaget. Om casinot har en gräns på 200 kronor och du försöker ta ut 100 kronor är det inte möjligt.
KYC är ej genomfört: Ett casino har rättigheter att kräva ytterligare verifiering av dig som spelare. Vanligtvis nöjer sig casinot med BankID men vid större uttag kan ytterligare verifiering krävas genom olika dokument som styrker din identitet.
Kundtjänsten ligger gömd eller är en bot
Ett orosmoment kan vara att man försöker komma i kontakt med supporten men inte lyckas med detta. De flesta har en knapp längst ner till höger på hemsidan eller en flik i huvudmenyn. Men ibland kan det kännas omöjligt att hitta fram till kundtjänsten.
Än värre kan det kännas om casinot har en bot som man kan prata med och den inte lyckas reda ut ens ärende. Boten kan eventuellt ha svårt att koppla upp dig mot en agent. Är det svårt att hitta kundservices live chatt är e-post ett bra alternativ där du kan maila in ditt ärende.
Går ej att registrera sig
En del spelare kan få problem i samband med registreringen. Trots att registrering sker enkelt med BankID kan det vid tillfällen vara svårt att registrera sig. Det bästa är att kontakta supporten i ett sådant scenario för att enkelt få problemet löst eller i alla fall få svar på frågan.
Är du folkbokförd utomlands kan det vara svårt att registrera sig hos ett svenskt casino med BankID. Vissa casinon tillåter inte heller registrering om VPN är på. Stäng av din VPN och prova igen om den är på när du försöker registrera dig.
Spelen stängs av
Om det är problem med uppkopplingen mot internet kan spelen hacka eller hänga sig. Om spelet inte fungerar som det ska är det smart att starta om webbläsaren samt rensa cookies och cashade filer. Du behöver aldrig vara orolig för att vinsten du samlat på dig kommer att försvinna om spelet hackar. Efter varje runda registreras vinsten och därför finns det ingen risk att förlora tidigare vinster.